Συμπεριφορά μωρού 0 - 2 μηνών.
Το μωρό βλέπει, ακούει, αγγίζει, μυρίζει και γεύεται. Σιγά -
σιγά ξεκινάει αυτή η μεγάλη περίοδος που θα παρατηρεί και θα πειραματίζεται με
το περιβάλλον του.
Απολαμβάνει και χρειάζεται το άγγιγμα, το ψιθύρισμα, το νανούρισμα,
την φροντίδα.
Τον 1ο μήνα, το μωρό τρώει και κοιμάται συνεχώς. Οτιδήποτε
ξαφνικό το φοβίζει: απότομες κινήσεις, απότομοι και ξαφνικοί ήχοι. Βλέπει θολά
κάποιες σκιές άσπρες και γκρίζες, σύντομα όμως θα αρχίσει να...
διακρίνει τα
χρώματα και να εστιάζει.
Στην 4η εβδομάδα που βλέπει λίγο καλύτερα, η κούνια του
είναι ο κόσμος του όλος. Τα κρεμαστά αντικείμενα αποκτούν ενδιαφέρον, η μουσική
του αρέσει, η κουδουνίστρα του τραβάει την προσοχή και αποζητά τα χάδια. Ακόμα
δεν μπορεί να μείνει προσυλωμένο σε ένα αντικείμενο και να το παρατηρήσει.
Στον 1,5 μήνα καταλαβαίνει τα οικεία του πρόσωπα και
χαίρεται. Προσπαθεί να χαμογελάσει. Κάθεται ανάσκελα με μαζεμένα ποδαράκια και
χεράκια και το κεφαλάκι του στο πλάι. Ενδιαφέρεται για τους ήχους και προσπαθεί
να γυρίσει το κεφάλι του όταν χτυπά το κουδούνι. Μπορεί να δει εικόνες με
έντονες αντιθέσεις και απλά σχήματα. Απολαμβάνει τον ήχο της φωνής που του
περιγράφει εικόνες, καταστάσεις, συναισθήματα.
Συμπεριφορά μωρού 2 - 6 μηνών.
Το μωρό αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του, μπορεί να μας
ακολουθήσει με το βλέμμα του και ξεκινά να δοκιμάζει τα πάντα... Τα χέρια του,
τα χέρια μας και οτιδήποτε μπορεί να πιάσει και να φέρει στο στόμα του. Η
αντίληψη του συνεχώς μεγαλώνει, η όραση του συνεχώς βελτιώνεται και μπορεί να
αντιληφθεί το κοντά σε σχέση με το μακριά και μπορεί να συντονίσει και τα δύο
του χέρια ωστε να γευτεί το περιβάλλον του. Αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό
του και του αρέσει να κοιτάζεται στον καθρέφτη χωρίς να μπορεί να συνειδητοποιήσει
οτι κοιτά το είδωλό του. Καταλαβαίνει οτι του πούμε και θέλει να μας ακούει
συνεχώς. Ρουφάει τις πληροφορίες και τις μαθαίνει σιγά - σιγά. Χρειάζεται
συνεχή επίβλεψη γιατί κινδυνεύει απο την περιέργεια του.
Συμπεριφορά μωρού 6 - 12 μηνών.
Το μωρό έχει αλλάξει πολύ, είναι πιό δυνατό στο σώμα, έχει
μεγαλύτερη αντίληψη και αντιδρά στο περιβάλλον του. Μετακινείτε σιγά - σιγά και
ξεκινά να εξερευνά. Σε αυτό το εξάμηνο θα ανασηκωθεί, θα μπουσουλήσει, θα
σταθεί και μπορεί να περπατήσει κιόλας, ανάλογα με το ύψος και το βάρος του. Θα
βγάλει τα πρώτα του δόντια και δεν θα αποχωρίζεται τα προϊόντα οδοντοφυίας,
καθόλου. Απαιτεί την προσοχή των μεγάλων και του αρέσει να ασχολούνται συνεχώς
μαζί του. Εξελίσεται συνεχώς και μιμείται ήχους. Τα παιχνίδια του θέλει να τα
παρατηρεί και να το "παίζουν". Να αντιδρούν στο παιχνίδι του. Είναι
απαιτητικό και περίεργο. Ήρθε η στιγμή να το προστατέψουμε οχυρώνοντας το
σπίτι. Καλύπτοντας τις γωνίες, κλείνοντας τα ντουλάπια με τα επικίνδυνα
απορρυπαντικά, την τουαλέτα και ότι θεωρούμε οτι πρέπει να καλυφθεί ή
απομακρυνθεί ως επικίνδυνο.
Συμπεριφορά παιδιού από 1 - 3 χρονών.
Το μωρό μεταμορφώνεται σιγά - σιγά σε παιδί. Έχει τον έλεγχο
του σώματος του, του κεφαλιού του, των άκρων του. Και τα χρησιμοποιεί δεόντος.
Μπουσουλά πολύ γρήγορα, περπατά με όλο και πιό σταθερό βήμα, ξεκινά να
σκαρφαλώνει... Μαθαίνει να συνδέει καταστάσεις κι ενώ μέχρι τα 2 του χρόνια δεν
μπορούσε να αντιληφθεί τη σημασία του
αίτιου με το αποτέλεσμα απο εδώ και πέρα τα συνδέει. Κάποια στιγμή σταματά να
ρίχνει το φλυτζάνι με τον καφέ κάτω, γιατί "όσο ωραία είναι η μαμά όταν
κοκκινίζει, τελικά νευριάζει κιόλας..." Στην πρώτη περίοδο (1-2 ετών)
ξεκινούν οι πρώτες λέξεις, αντιλαμβάνεται τη σημασία τους και αρχίζει να τις
χρησιμοποιεί. Του αρέσει το κρυφτό, να ξαφνιάζει τους άλλους, του αρέσει να
γελά. Δείχνει τα συναισθήματα του, έντονα. Του αρέσει να παίζει με το γονιό
του. Περισσότερο με αυτόν παρά με παιδάκια της ηλικίας του. Εκφράζεται πλέον
και κάθε μέρα μπορεί να έχει διαφορετική διάθεση.
Σιγά - σιγά θα κοινωνικοποιηθεί και θα αρχίσει να παίζει
δίπλα σε άλλα παιδάκια, μετά μαζί με άλλα παιδάκια, μετά θα τσακωθεί με τα άλλα
παιδάκια (ο θυμός του δεν κρατάει πολύ) και τελικά θα μάθει να μοιράζεται τα
παιχνίδια του (ποτέ τα αγαπημένα) και θα απολαμβάνει την παρέα των άλλων. Το
παιδί μαθαίνει να είναι κοινωνικό. Αν νιώσει να απειλείται, θα αντιδράσει. Αν
δεν καταφέρει να παίξει με τα άλλα παιδάκια σήμερα, θα το καταφέρει την επόμενη
εβδομάδα ή τον επόμενο μήνα.
Στην δεύτερη περίοδο (2-3 ετών) αρέσει στα μικρά μας να
αναλαμβάνουν και να παίζουν ρόλους (τη μαμά, το μπαμπά, την οικογένεια) και
μιμούνται πρόσωπα οικεία. Έχει μεγαλώσει
το λεξιλόγιο τους, σχηματίζουν προτάσεις και φράσεις, κάνουν αστεία (αποκτούν ή
εκφράζουν το χιούμορ), τραγουδούν, ξέρουν το όνομα τους, ανακοινώνουν τις
ανάγκες τους, απολαμβάνουν, συνεργάζονται.
Συμπεριφορά παιδιού από 3 - 5 χρονών.
Περίπου στα 3 του χρόνια, το παιδί μπορεί να φάει το φαγητό
του, να πίνει μόνο του νερό απο ποτήρι, να βουρτσίζει τα δόντια του, να
ντύνεται μόνο του και να ξεντύνεται, να φοράει τις κάλτσες και τα παπούτσια
του. Μπορεί να έχει ανήσυχο ύπνο. Να ξεχωρίζει την ημέρα και τη νύχτα, να
μετράει ως το 10, να ζωγραφίζει απλά σχήματα, να τραγουδάει, να χρησιμοποιεί
αντωνυμίες στην ομιλία του, να ρωτάει πράγματα που γνωρίζει ήδη την απάντηση.
Να νευριάζει ξαφνικά, να αποθαρρύνεται εύκολα, να θέλει να βοηθάει, να επιλέγει,
να ακολουθεί απλές οδηγίες, να ξεχωρίζει το φύλο του. Μπορεί να φτιάχνει
αεροπλάνα και αυτοκίνητα με τα τουβλάκια του, να χορεύει, αρχίζει να μοιράζεται
και περιμένει τη σειρά του.
Περίπου στα 4 του χρόνια, είναι πολύ ενεργητικό, χοροπηδάει,
τρέχει, σκαρφαλώνει, σκάβει, ανεβοκατεβαίνει σκάλες, δένει τα παπούτσια του,
ντύνεται - ξεντύνεται σε απλά ρούχα, μεταφέρει ένα ποτήρι νερό χωρίς να του
χυθεί. Κομπάζει, ξαφνικά θυμώνει πολύ, είναι αυταρχικό, θέλει επιβεβαίωση,
επιδεικνύεται, νιώθει ανεξάρτητο. Αναγνωρίζει την έννοια των αριθμών, έχει
ισχυρή φαντασία, πειραματίζεται με τη γλώσσα, αρχίζει να διηγείται ιστορίες με
φανταστικά και πραγματικά στοιχεία. Μπορεί να φτιάξει σύνθετες κατασκευές, να
ζωγραφίσει με άνεση.
Συμπεριφορά παιδιού από 5 - 8 χρονών.
Περίπου 5 χρονών, μπορεί να : ελέγχει τις κινήσεις του πολύ
καλά, να δένει άνετα τα κορδόνια του, να ζωγραφίζει αυθόρμητα. Να κάνει
αυτοκριτική, να είναι ευγενικό, να είναι ευαίσθητο, να εκφράζει το πως νιώθει,
να είναι υπέυθυνο και οργανωτικό, να είναι υπάκουο, να τελειώνει ότι αρχίζει,
να είναι γενναιόδωρο. Το λεξιλόγιο του έχει φτάσει τις 2.000 λέξεις περίπου,
έχει πολύ φαντασία, νιώθει υπερήφανο για τα επιτεύγματα του, μπορεί να ζητήσει
πληροφορίες για κάτι που το ενδιαφέρει. Βάζει στόχους και βρίσκει λύσεις.
Περίπου 6 ετών, μπορεί να: ξεχωρίσουν οι δραστηριότητες των
αγοριών απο των κοριτσιών, να ξεκινήσουν οι ντροπές, να είναι αναστατωμένο
συχνά, να αλλάζει συμπεριφορά μπροστά σε τρίτους, να ανταγωνίζεται, να παίζει
καλά σε ομαδικά παιχνίδια, να κάνει σκοινάκι, ρίψεις, ποδήλατο, παρέα με
συνομίληκους, να δημιουργεί μέσα απο τα παιχνίδια του πχ κατασκευές με χάντρες.
Περίπου 7 ετών, ξεκινούν οι ανησυχίες για το σχολείο, τους
φίλους, τις δραστηριότητες. Έχει έντονη αίσθηση του δίκαιου αλλά προσπαθεί να
"κλέψει" στο παιχνίδι για να κερδίσει. Αρχίζει να είναι προσεκτικό
στους κινδύνους. Δημιουργεί με τα χέρια του, του αρέσουν τα "μαγικά",
του αρέσει η "επίθεση" και το "κλέφτες κι αστυνόμοι",
βαριέται πολύ, ενδιαφέρεται για πολλά και διαφορετικά πράγματα, αποθαρρύνεται
στην κριτική, και τα ξεχνάει όλα για να παίξει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.